TRENING KARDIO czy TRENING SIŁOWY ? co wybrać ?

 

TRENING KARDIO czy TRENING SIŁOWY ? co wybrać ?

Wybór treningu powinien być poprzedzony analizą kilku ważnych aspektów:
– celu jaki chcemy osiągnąć dzięki włączeniu treningu ( zdrowie, wyszczuplenie sylwetki, modelowanie sylwetki, zachowanie prawidłowych parametrów zdrowia, kondycji , eliminacja stresu itp.
– możliwości
– dostosowaniu treningu do ewentualnych schorzeń
Omówmy sobie dziś przypadek wybory treningu przez osobę zdrową, chcącą zredukować masę ciała i mieć piękną sylwetkę 🙂

 

Trening kardio to każdy rodzaj wysiłku, który pobudza serce do wzmożonej pracy. Regularne treningi wytrzymałościowe wzmacniają serce, dzięki czemu może ono pompować więcej krwi bogatej w tlen. Proces ten przekłada się na lepsze dotlenienie organizmu, a co za tym idzie – lepsze samopoczucie, mniejsze ryzyko chorób układu krążenia i zwiększenie efektywności przemian metabolicznych w organizmie. Osoby prowadzące aktywny tryb życia są mniej narażone na otyłość, wysokie ciśnienie, choroby serca, cukrzycę typu II, osteoporozę, a nawet raka. Regularny trening kardio wzmacnia serce i sprawia, że z każdym uderzeniem pompuje ono więcej krwi, co owocuje spowolnieniem tętna i lepszym wysyceniem tkanek tlenem. Trening kardio może także w 8 tygodni podnieść poziom dobrego cholesterolu o 8% (badania z 2007 roku opublikowane w Journal of Internal Medicine).

Trening siłowy bez sprzętu to trening, podczas którego wykorzystuje się jako opór ciężar własnego ciała. Celem treningu siłowego jest spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej, wypracowanie równomiernej sprawności fizycznej całego układu mięśniowego i poprawienie siły względnej, czyli maksymalnej siły, jaką jest w stanie osiągnąć osoba ćwicząca w stosunku do swojej masy. Osiąga się to poprzez ćwiczenia, takie jak m.in. pajacyki, pompki, przysiady czy bieg z wysokim unoszeniem kolan.

Trening siłowy czy kardio? – spalane kalorie

Jeśli porównasz liczbę kalorii jaką spala trening siłowy (8-10 kcal/min) z tempem spalania kalorii w czasie treningu kardio (10-14 kcal/min), przekonasz się, że trening kardio ma przewagę – mówi Wayne Wescot dyrektor badań naukowych z South Shore YMCA w Quincy, w Massachusetts.
ALE …. 
Po intensywnym treningu siłowym tempo metabolizmu wzrasta i utrzymuje się na podwyższonych obrotach przez około godzinę. Dzieje się tak dlatego, że organizm w tym czasie intensywnie pracuje nad regenerowaniem, zmęczonych w czasie treningu mięśni – twierdzi Wayne Wescot. Mechanizm ten pozwala spalić dodatkowo 25% kcal więcej. Jeśli więc dźwigając ciężarki spalisz 200 kcal, regeneracja mięśni pochłonie dodatkowe 50, co pozwoli ci spalić w sumie 250 kcal. Jeśli trening siłowy będzie bardzo intensywny – obciążenia duże, a przerwa między seriami wyniesie nie więcej niż 30 s. – spalanie kalorii po treningu może być nawet wyższe. Dodatkowym atutem treningu siłowego jest to, że pozwala zwiększać masę mięśniową, a każdy dodatkowy kilogram mięśni gwarantuje spalanie dodatkowych 80 kcal każdego dnia, nawet wtedy, gdy nie ćwiczysz. 
Zdecydowanie przy rozpoczęciu procesu odchudzania i swojej przygody z treningiem warto jest zacząć od treningu kardio. Jednak na dłuższą  metę stosowanie wyłącznie treningu kardio jest skuteczne tylko w przypadku szybkiej utraty kilku kilogramów. Jeśli chcesz dużo schudnąć (powyżej 10 kg) i, co najważniejsze, zachować szczupłą sylwetkę, połącz trening kardio z siłowym. Jeżeli chcesz jedynie utrzymać stałą masę ciała (i niską zawartość tłuszczu w organizmie), wybierz trening siłowy.

Aby osiągnąć pełnowymiarowy sukces, warto połączyć trening kardio z ćwiczeniami siłowymi. Dzięki temu wzmocnisz nie tylko swoją wytrzymałość, ale również rozbudujesz mięśnie, przyspieszysz metabolizm i poprawisz wizualny wygląd swojej sylwetki. Błędem wielu osób jest to, że skupiają się tylko na jednym obszarze ćwiczeń, tym samym zaniedbując potrzebną równowagę. Siła mięśniowa jest równie istotna, jak dobra wydolność krążeniowo-oddechowa. Trening opiera się bowiem zarówno na wytrzymałości, jak i na mocnych mięśniach.

 

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *